تحقیق و ترجمه: مهندس مجید ماکویی زاد (دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه استانبول تکنیک ترکیه ( مهندسی دریا-کشتی سازی)
ترابر نیوز: مردم ترکیه به صنعت دریایی در کشور باید به عنوان صنعت ملی نگریسته و تمام علم های مربوط به آن را باید در زمان کوتاه یاد بگیرند
مصطفی کمال آتا تورک
4-1-1- تاریخچه کشتی سازی ترکیه
صنعت کشتی سازی ترکیه در سال 1930 بر جسب نیاز های نظامی شروع به کار کرد و
با گذشت 10 سال از این صنعت تازه در سال 1940 شروع به ساختن کشتی های کوچک
کرد که در آن سال ها اکثرا با الوار ساخته می شد.
در سال 1960 در استانبول با سرمایه گذاری های دولت کارخانجات کشتی سازی با
هدف ساخت کشتی های تجاری و تعمیر و بازدید از کشتی ها شروع به کار کرد.
در سال 1969 منطقه توزلا با تصویب هیئت دولت به عنوان مکان ساخت کارخانجات
کشتی سازی تعیین شد که در پی این تصمیم در سال 1980 تمام کارخانجات
استانبول و کورلا به این منطقه انتقال یافتند.
1- صنایع کشتی سازی ترکیه
تحقیق و ترجمه: مجید ماکویی زاد (مهندس دریا کشتی سازی)
مردم ترکیه به صنعت دریایی در کشور باید به عنوان صنعت ملی نگریسته و تمام علم های مربوط به آن را باید در زمان کوتاه یاد بگیرند
مصطفی کمال آتا تورک
4-1-1- تاریخچه کشتی سازی ترکیه
صنعت کشتی سازی ترکیه در سال 1930 بر جسب نیاز های نظامی شروع به کار کرد و
با گذشت 10 سال از این صنعت تازه در سال 1940 شروع به ساختن کشتی های کوچک
کرد که در آن سال ها اکثرا با الوار ساخته می شد.
در سال 1960 در استانبول با سرمایه گذاری های دولت کارخانجات کشتی سازی با
هدف ساخت کشتی های تجاری و تعمیر و بازدید از کشتی ها شروع به کار کرد.
در سال 1969 منطقه توزلا با تصویب هیئت دولت به عنوان مکان ساخت کارخانجات
کشتی سازی تعیین شد که در پی این تصمیم در سال 1980 تمام کارخانجات
استانبول و کورلا به این منطقه انتقال یافتند.
از سال 1980 به بعد در برنامه 20 ساله ای که از طرف مجمع کارخانجات کشتی
سازی ترکیه ارائه شده بود کارخانجات و مهندسین شاغل در آنها موظف شدند در
طول این برنامه با افزایش علم خود و رساندن دانشجویان و کارآموزان این رشته
به علم روز تلاش خود را بکنند که در سایه ی این تلاش ها ترکیه امروز هم
پای صنعت مدرنیته و مکانیزم جهانی حرکت کرده و سعی خود را در به روز کردن
کارخانجات و رسیدن به سطح اول جهانی در این موضوع کرده است.
اکثر کارخانجات کشتی سازی ترکیه توانسته اند استاندارد های موجود در جهان از قبیل 0iso900 را دریافت کنند.
4-1-2- تولیدات کارخانجات کشتی سازی ترکیه
1-کشتی های کانتینر بر
2-کشتی های ماهیگیری
3- کشتی های تحقیقاتی
4-کشتی های تفریحی و مسافرتی(به طول 80-90 که از این لحاظ ترکیه در دنیا مقام چهارم را داراست)
5-کشتی هایی که قابلیت حمل مواد شیمیایی را دارند
6-رومور کورها
7-کشتی هایی که قابلیت حمل بار با تناژهای بالا را دارند
4-1-3- پیشرفت:
کارخانجات کشتی سازی ترکیه با حمایت مدیران خود و فعالیت شبانه روزی
مهندسین فعال در کارخانجات توانسته اند امکانات و تکنولوژی های روز دنیا را
جذب کرده و خود را به بازار رقابت جهانی برسانند.
کشور ترکیه در سال 2002 در رنکینگ جهانی در رده 23 جهان جای داشت که در سال
2006 با قبول سفارشات در حدود 8/1 میلیون تن کشتی در انواع مختلف به رده 8
جهان صعود کند و در سال 2007 با قبول سفارشاتی در حدود DWT 3.365.250 کشتی
به رده 6 جهان صعود کند.
لازم به یادآوری است که کشور ترکیه در موضوع ساخت کشتی هایی کوچکی که
قابلیت حمل مواد شیمیایی را دارند در رده اول جهان و در موضوع ساخت کشتی
های تفریحی در رده سوم جهان قرار دارد.
کارخانجات کشتی سازی ترکیه در 3 سال اخیر در حدود 500 میلیون دلار سود
داشته اند.همچنین در سال 2007 کشتی های ساخته شده 98 عدد بوده ند که ساخت
0 کشتی دیگر نیز ادامه دارد.
با توجه به گفته های بالا و با توجه به سعی و تلاش شبانه روزی کارخانجات
کشتی سازی ترکیه و مهندسین و کارگران مشغول در کارخانجات ترکیه امروز
توانسته است در رده پنجم و ششم جهان جای بگیرد که این موضوع توانسته است
خواسته هاس زیر را که در پیشرفت هر کشوری موثر است تامین کند.
1-ساخت کشتی های روز جهانی
2-فعال کردن صنایع مربوطه
3-صنعت های دیگر را به سرمایه گذاری دعوت کردن
4-جذب و ترانسفر تکنولوژی به کشور و خارج
5-کمک به استقلال کشود و رول استراتژیک کشور
6-کمک به تجارت دریایی
7-استخدام نیروهای انسانی و کاهش چشمگیر بیکاری(در سال 2007 ساخت بزرگترین
کارخانه کشتی سازی خاورمیانه در منطقه گلیبوی ترکیه شروع شده است که بر
آورد ظرفیت استخدامی آن 30 هزار نفر است).
لازم به یادآوری است که در منطقه توزلا کشتی هایی به عرض 80 و طول 355 و به تناژDWT 300000 می توانند
پهلو بگیرند که این رقم در دنیا در حدودDWT 100000 است.
4-1-4- اهداف کارخانجات کشتی سازی ترکیه
1- مذاکرات و همکاری با کارخانجات کشتی سازی اروپایی در راه رسیدن به اروپا
2- استفاده از امکانات موجود در کشور به نحو احسن (دریای سیاه)
3- استفاده از پتانسیل های نیروی انسانی و ایجاد دانش مربو طه در کشور
4- نزدیک شدن به علم روز دنیا درمورد کشتی سازی
4-1-5- کار های انجام شده در کشور
1- شناسایی و مکان یابی برای تاسیس کارخانجات جدید
2- ایجاد جایگاههای تعمیر و تخصیص 15 میلیون دلار در سال
3- ایجاد شغل های جدید و امکان استخدام
4- افزلیش بهره وری از امکانات موجود از 50% به 75%
همچنین در راه رسیدن به اهداف ذکر شده باید دولت و شرکت های خصوصی با جذب
سفارش از کشور های متعدد و کمک و وام دهی به کارخانجات در پیشرفت هر چه
بهتر این صنعت در کشور کوشا باشند.
4-2- ترکیه برای رسیدن به این مرحله 9 برنامه 5 ساله تدوین کرده بود که در زیر به طور کامل توضیح داده می شود:
4-2-1- اولین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه(1963-1967)
در سال 1962 صنایع دریایی ترکیه موفق به ساخت DWT798300 کشتی های مسافربری و
باربری شد.که در قسمت باربری 40%برای باربری عمومی و 60% برای باربری بار
های خاص بود .که از این کشتی ها 70%آنها برای بارهای خشک و 21%آنها کانتینر
بر و 8 درصد آنها مسافربری بود.
در برنامه اول 5 ساله توسعه در قسمت تجارت ملی دریا قرار بر این شد که کشتی
هایی را که لازم بود در کارخانجات کشتی سازی داخل تولید شود که بدین منظور
کارخانجات از دادن مالیات معاف شدند ومحدودیتی نیز برای واردات کشتی از
خارج گذاشته شد.
در سالهای 1965-1964 تمام کم و کسری هایی که از لحاظ مدرنیته کردن
کارخانجات وجود داشت مرتفع شدند مخصوصا در سال 1965 در قسمت هایی از کشور
که نیاز به کشتی های ماشین بر ،اتوبوسی ، جنرال کارگو ، بود تمام این
شناورها ساخته شدند.
با توجه به این شرایط بود که سفارش به کارخانجات کشتی سازی افزایش یافت که
از مهمترین آنها در این دوران ساخت کشتی DWT 20000 در کارخانه کشتی سازی
cemilalti بود که ساخت این کشتی در سال 1970 به پایان رسید . در این دروران
بود که بخش خصوصی در کشور اقدام به کار و توسعه در صنایع کشتی سازی کرد.که
بدین منظور بودجه و وامهای بخصوصی برای صنعت کشتی سازی در نظر گرفته
شد.همچنین در این دوره با صادر کردن کشتی های تولید داخل به خارج از کشور
بود که ترکیه توانست در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.
در سال 1965 کارخانه کشتی سازیcemilalti از ساخت کشتی های DWT000 – 15000
به ساخت کشتی های بزرگتر روی آورد.که در آخر هم به کارخانه کشتی سازی
GOLCUK نیروی دریایی ترکیه تغییر نام داد که کشتی های تجاری بزرگ نیز در آن
ساخته شد و بدین صورت شرایط ساخت کشتی های بزرگ نیز به وجود آمد. ولی در
آن زمان از شرایط به وجود آمده استفاده نشد.و با همه اینها برنامه 5 ساله
اول تمام شد.
4-2-2- دومین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه (1972-1967)
در این دوره در حدود 24% افزایش ساخت کشتی به چشم می خورد. در این دوره به
کمک به کارخانجات کشتی سازی و افزایش آنها و مسلط کردن کارخانجات به علم و
تکنولوژی روز و ساختن کشتی های با تناژهای زیاد و کشتی هایی با کاربری
خاص(نفتکش و مواد شیمیایی بر) تاکید شد.کارخانه pendikکه در سال 1939 تاسیس
شده بود در سال 1969 وظیفه ساخت کشتی هایی با تناژهای زیاد را بر عهده
گرفت که بر این اساس شروع به تهیه امکاناتی مانند داک و حوضچه های
خشک،استخر ههای بزرگ را در کارخانه کرد.تا اینکه توانست در سال 1980 ساخت
حوضچه برای ساخت کشتی های DWT60000 را به پایان برساند.
4-2-3- سومین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه (1972-1967)
در زمان ورود به این دوره سفارشات گرفته شده برای کارخانجات کشتی سازی
ترکیه از سفارشات گرفته شده برای کشورهایی مانند یونان ، بلغارستان ،
کشورهای عربی ، رومانی که همزمان با ترکیه شروع به ساخت
کشتی کرده بودند کمتر بود.در سالهای بین 1972-1962 سفارشات ترکیه این کشورها به صورت زیر بود:
یونان 24 کشتی ← DWT484000
رومانی 61 کشتی ← DWT378700
اتحادیه عرب 16 کشتی ← DWT361000
بلغارستان 15 کشتی ←DWT 11400
ترکیه 12 کشتی ←DWT 15500
شکل 4-4- کارخانجات کشتی سازی ترکیه 1973
در این دوره ساخت کارخانه ساخت موتورهای دیزل کشتی نیز پایان یافت.و به
صورت ویژه در کارخانجات توزلا،پندیک،آلای بای پیشرفت های محسوسی از قبیل
تعمیر کشتی و ساخت حوضچه های خشک و ساخت داک صورت گرفت.
همچنین با کمک بانک مرکزی کارخانجات کشتی سازی خصوصی و نیروی دریایی
توانشتند کشتی هایی با تناژهای زیاد را بسازنند.در سالهای آخر برنامه 5
ساله سوم توسعه وزن مواد حمل شده توسط شرکت های تجاری- دریایی از
DWT1550993 به DWT 000000 رسید که این مقدار توسط 2753 کشتی حمل شده بود
.همچنین جابجایی مسافر از 9/9 % به 12 % رسید و حمل و نقل بار به کشور های
حارجی از %17 به %24 رسید که این خود گواه بر درخواست کشتی از کارخانجات
بود.در این سالها بود که انجمن تجارت دریایی استانبول تاسیس شد.
4-2-4- چهارمین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه
در ابتدای این دره حمل و نقل و تجارت دریایی DWT1669910 بود که قرار بر این
شد در سال 1983 به DWT2600000 برسد که در اواخر سال 1983 با در نظر کرفتن
کمک ها تشویق ها و ساخت شناور های متعدد این عدد DWT 4448439 رسید که
تقریبا 0% بیش از برنامه تعیین شده بود.
با وجوود افزایش 85% صادرات در دنیا حمل و نقل دریایی فقط 17.5% افزایش
یافت در سال 1983 صنعت حمل و نقل دریایی ترکیه فقط توانست47.4 % این صادرات
را به خود اختصاص دهد که بر این اساس در برنامه 5 ساله چهارم توسعه قرار
بر این شد که برای به روز کردن صنایع حمل و نقل دریایی کشتی هایی که سال
های زیادی از عمر آنها می گذشت از رده خارج شوند.
در این دوران در منطقه توزلا دولت با اختصاص زمین به کارخانجات کشتی سازی و
سازمان دهی آنها توانست در بین سال هایی 1981 تا 1983 تقریبا 81 کشتی به
وزن DWT 220000 را بسازد.
4-2-5- پنجمین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه
در این دوره علاوه بر این که صنایع دریایی به تامین کشتی های باربری بین
شهری رسید که در این دوره میزان حمل و نقل دریایی به 26.1% درصد و صادرات
نیز در حدود 10.7 % افزایش نسبت به برنامه قبلی داشت.
در این برنامه همچنین برنامه ریزی افزایش میزان حمل و نقل از DWT 4.400000
در ابتدای برنامه به 6200000 DWT در آخر دوره برنامه ریزی شد.
شکل 4-5- بندرگاه های ترکیه
4-2-6- ششمین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه:
کمک ها و سوبسییدها و تشویق های داده شده تا سال 1993 باعث افزایش تناژهای
کشتی های صادراتی ساخته شده شد. ولی به یکباره در سال 1993 هم تناژ کشتی
های ساخته شده و هم صادرات کشتی ها یافت.
با هدف افزایش سهم ترکیه از حمل و نقل بین المللی و مدرنیته کردن کارخانجات
کشتی سازی و افزایش تناژ حمل و نقل دریایی از DWT 350000 در سال به DWT
950000 در سال برنامه 5 ساله ششم توسعه صنایع دریایی ترکیه برنامه ریزی شد.
برای به واقعیت پیوستن این هدف ها کاهش وابستگی کارخانجات داخلی به
کارخانجات خارجی ، حمایت کردن از بخش خصوصی ،به وجود آوردن رقابت سالم بین
کارخانجات ،کمک به صادرات و تصویب قانون های مختلف برای صنایع کشتی سازی و
آموزش تکنولوژی و علم های روز و افزایش انتظارات و نگرش
کارخانجات کشتی سازی مد نظر قرار گرفت.
با در نظر گرفتن این بر نامه ریزی ها بود که تناژ کشتی های ساخته شده در سال 1988 از DWT 366600 به DWT 488400 رسید.
حمل و نقل و تجارت دریایی در سال 1995 به DWT 9600000 رسید که سهم کشتی های ترکیه از این حمل و نقل دریایی42.5% بود.
سازمان کشتی سازی و کشتیرانی ترکیه با توجه به پتانسیل های کشور و همچنین
احتیاجات کشور وبا هدف توسعه صنایع دریایی در سال 1993 با تصویب حدود 491
قانون و ماده وایسته به دولت تاسیس شد که در سال 1998 فعالیت ها ی بارگذاری
و تخلیه بار در بندر های ترکیه به DWT 155800000 رسید.
4-2-7- هفتمین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه
در بین سالهای 19999-1996 یک سری پیشرفت هایی در صنعت کشتی سازی به وقوع
پیوست ولی ناگهان در سال 1998 این افزایش تولید به یکباره کاهش یافت.
همچنین در این دوره افزایش تناژهای ساخته شده و به روز کردن کارخانجات و
جذب نیرو های کار جوان و تحصیلکرده و بدست آوردن تکنولوژی های روز و بین
المللی در مورد کشتی های جدید در برنامه گنجانده شد.
4-2-8- هشتمین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه (2005-2001)
در این دوره توسعه و پیشرفت و بروز رسانی هرچه سریعتر کارخانجات کشتی سازی و
همچنین رقابت در حمل و نقل دریایی بین المللی و ساخت کشتی در اولویت
برنامه ها قرار گرفت.
در سال های اخیر علی رغم ساخت کشتی های(( رو- رو ، نفتکش ، کانتینر بر
و.)) مدرنیته شدن و پیشرفت کارخانجات کشتی سازی به سرعت انجام شد.
شکل 4-6- کارخانه کشتی سازی ییلدیز 2008
در این برنامه همچنین علاوه بر ساخت کشتی ، تجارت کشتی ها(ساخت ، صادرات
و.)آنها و ساخت درصد زیادی از کشتی های مورد نیاز در داخل کشور و تازه و
بروز کردن کشتی ها و ناوگان موجود و همچنین تهیه امکانات لازم برای نیل به
این اهداف برآورده شد.
در پایان این دوره که حمل و نقل دریایی DWT 2500000 بود افزایش آن به DWT 13000000در نظر گرفته شد.
4-2-9- نهمین برنامه 5 ساله توسعه صنایع دریایی ترکیه (2013-2007)
این برنامه نیز لایحه ساخت کشتی های تجاری و نظامی مدرن و تولید آنها در
کارخانجات داخلی و بروز کردن ناوگان کشتیرانی و تاسیس کارخانجات کشتی سا زی
جدید گنجانده شد.
4-3- صنایع کشتی سازی در امروز:
در ترکیه علاوه بر در نظر گرفتن صنایع کشتی سازی و تولیدات و مشکلات مشترک آنها می توان به چند قسمت دیگر نیز توجه کرد:
1- ساخت کشتی های جدید 2- کشتی های تفریحی 3- تعمیر کشتی 4- صنایع کانبی کشتی 5- خدمات فنی
4-4- شاخه های صنایع کشتی سازی
مهمترین قسمت صنایع کشتی سازی کارخانجات کشتی سازی می باشند.
در ترکیه کارخانجات به سه نوع نظامی و عمومی و خصوصی هستند.
4-5-کارخانجات عمومی که به موسسات خصوصی وابسته هستند
امروزه کارخانجات عمومی کشتی سازی ترکیه زیر نظر موسسات رسیدگی به
کارخانجات خصوصی رسیدگی می کنند فعالیت می کنند که عبارت از کارخانجات
(هالیج ، جمیل آلتی) می باشند کارخانجات پندیک در استانبول و آلای بای در
ازمیر در سال 1999 به نیروی دریایی واگذار شدند کارخانه هالیج در استانبول
تنها کارخانه ای است که نظارت بر وضعیت کشتی ها فعالیت دارد و جمیل آلتی با
کسب مهارت و تکنیک در ساخت کشتی های مسافربری و کشتی های با تناژهای زیاد
تنها کارخانه ای که در این مورد کار کرده و خدمات ارائه مس کنند.
4-5-1- کارخانه هالیج
دارای 2 سوله ساخت کشتی (22*90 و *56 ) و 3 حوضچه خشک و 475 متر از دریا عرض دارد.
(بار انداز).در این کارخانه تعمیر و رسیدگی و نپارت بر شناور هایی که تا
8000 وزن دارند صورت می گیرد. لایه روبی بدنه و زنگاری و یا تمیز کردن رویه
بدنه در حوضچه های این کارخانه انجام می شود .همچنین در این کارخانه
تعمیرات سوپاپ و شافت وسکان کشتی نیز در این کارخانه انجام می شود. در ضمن
در قسمت ساحلی کارخانه تعمیرات موتور کشتی و دیگر تعمیراتی که در روی آب
امکان پذیر است انجام می گیرد.این کارخانه موظف است به مدت سه سال تعمیرات و
نظارت بر کلیه کشتی های مربوط به سازمان کشتی رانی ترکیه را انجام دهد.
4-5-2- توزلا منطقه مخصوص کشتی سازی
در سال 1962 منطقه توزلا بنا بر قرار نامه 12421.6 هیئت وزیران به عنوان
منطقه ساخت کشتی و صنایع جانبی معرفی شد در حال حاضر 95%کشتی های ساخته شده
در ترکیه در این منطقه ساخته می شوند.
توزلا دارای 6300 متر اسکله و بار انداز و طول و 25000 مترمربع سوله های سرپوشیده برای ساخت کشتی می باشد.
به گزارش مرکز برنامه ریزی دولتی ترکیه با ارائه 9 برنامه توسعه 5 ساله و
تاسیس کمسیون مخصوص صنایع دریایی در منطقه توزلا در حدود 31 کارخانه کشتی
سازی و 13 حوضچه و 1 حوضچه خشک و 8 کارخانه ساخت کشتی ها و قایق های کوچک
تفریحی یعنی در حالت کلی 48 کارخانه در توزلا مشغول فعالیت هستند.
شکل 4-7- عکس ماهواره ای از منطقه کشتی سازی توزلا
4-6- موقعیت کارخانجات کشتی سازی ترکیه در جهان
کارخانجات کشتی سازی ترکیه در رنکینگ جهانی در سال 2002 در رتبه 23 جهان و
در سال 2006 با تولید DWT 00000 کشتی و قایق های تفریحی در رتبه 8 و در
سال 2007 با تولید DWT 3356250 کشتی و قایق های تفریحی در رتبه 6 جهان جای
گرفت.
کارخانجات کشتی ساری ترکیه در ساخت کشتی های نفتکش و مواد شیمیایی بر کوچک
در دنیا در مقام اول و در ساهت کشتی ها و قایق های تفریحی در دنیا در رده 4
قرار دارند.
تولیدات کارخانجات کشتی سازی ترکیه که در سال 2002 در حدود DWT 360000در
سال بود در سال 2007 به تولید DWT 00000 در سال دست یافت در حال حاضر نیز
ساخت DWT 1450000 کشتی در کارخانجات ترکیه ادامه دارد.
4-7- سفارشات و تولیدات
ساخت شناور در کارخانجات خصوصی کشتی سازی ترکیه در بین سال های 2004-2003 در جدول زیر با الویت تناژ نشان داده شده است
جدول 4-1- ساخت شناور در کارخانجات خصوصی کشتی سازی ترکیه 2004-2003
درصد
سفارشات جدید
د رصد
تولید
درصد
سفارشات جدید
د رصد
تولید
تولید شناور در کارخانجات خصوصی کشتی سازی ترکیه در بین سال های 2004-2003 در جدول زیر نشان داده شده است.
جدول 4-2- ساخت شناور در کارخانجات خصوصی کشتی سازی ترکیه و دنیا 2004-2003
در نمودار زیر کشتی های ساخته شده و سفارش های گرفته شده برای کارخانجات
ترکیه در دنیا در بین سال های 2004-2003 از لحاظ تناژ نشان داده شده است.
شکل 4-8- نمودار تولیدات کارخانجات خصوصی کشتی سازی ترکیه 2004- 1995
4-8- تعمیر کشتی
در ترکیه تعمیر کشتی در سه کارخانه هالیج وTGC,ASH و در منطقه توزلا با
آوردن کشتی ها به حوضچه ها و یا استفاده از داک و یا حوضچه های شناور انجام
می شود کارخانجات خصوصی در سال تعمیر در حدود DWT 4670000 کشتی های داخلی و
خارجی را بر عهده دارد.
بیشتر کارخانجات ساخت کشتی های قایق های کوچک تفریحی که به تکنولوژی روز
مجهز هستند بیشتر در استانبول و آنتالیا قرار دارند در کنار این در بعضی
سواحل ترکیه نیز مانند کارادنیز ، مرمره ، آک دنیز ،نیز کارخانجات ک.چک
ساخت قایق های تفریحی مشغول کار هستند در ترکیه اکثر این قایق ها را از
کامپوزیت ، آلمینیوم،و چوب ساخته مس می شود که ساخت اسن شناورها بر اساس
استاندارد های اروپایی انجام میشود.
4-9- خدماتهای دریایی
این خدمات که همان خدمات مهندسی و مشاوره ای را در بر میگیرد. و بیشتر بر عهده کشتیرانی ترکیه قرار دارد.
4-10- ارزش افزوده ایجاد شده توسط صنایع کشتی سازی
از ساخت کشتی در ترکیه در حدود 1.5 میلیارد دولار و از صنعت تعمیر کشتی در
حدود 1 میلیارد دولار ارز وارد گشور شده است.که در کل 2.5 میلیارد دولار
ارز می باشد که با به فعالیت در آمدن کارخانجات جدید کشتی سازی این عدد نیز
افزایش خواهد یافت و در حدود 100 هزار نفر در این صنایع (کشتی سازی و
جانبی) استخدام می باشند.
بنا به گزارش ارائه شده از مرکز تحلیل صنایع ترکیه در سال 2002 در حدود
13545 نفر در صنایع کشتی سازی ترکیه استخدام شده بودند که در سال 2005 به
24200 نفر و در 2006 به 28580 نفر رسید که در آن زمان در حالت کلی در صنایع
دریایی و در صنایع جانبی آن 85 هزار نفر استخدام بودند که با برنامه ریزی
های انجام شده قرار بر این است در سال 2010 استخدام در صنعت کشتی سازی به
45000 نفر و در کل صنایع دریایی به 135000 نفر برسد.
همچنین در این رابطه اشخاصی که در سازمانها و شرکت ها و انجمن ها مربوط به
صنایع دریایی در حال فعالیت هستند در حدود 16932 نفر می باشد
|
درباره این سایت